FATICA

2016 | 2022

FATICA is LABOTIV’s first project, launched in 2016 and still ongoing.

The project was born on the occasion of Venice International Performance Art Week (2016, 2017 and 2018 editions), which attracts the most renowned artists in this discipline to Venice every year. In artistic collaboration with the duo VestAndPage, founders of the event, Piero Viti and Claire Clelia Baldo have undertaken, over the last 6 years, a patient work of human interpretation of Performance Art, and have followed international artists, in Venice, Paris and elsewhere.

The title FATICA, which could be translated as EFFORT, in the sense of “noble fatigue”, embodies the common denominator of each stage of the project and the encounters with the performers. It combines the often extreme physical and emotional conditions of the artists photographed after their performances, and the particular constraints to which they had to adapt and sometimes reinvent themselves.

The project seeks to capture the message and personal signatures that these performers deliver, leading the viewer to engage emphatically with the experience. The complicity established between the photographers and their models, at the moment of shooting, was therefore crucial to the work as a whole.

With this first project, Piero Viti and Claire Clelia Baldo developed the play of the diptych, bringing portraits and interpretations into dialogue, sometimes unifying or contrasting them, but always seeking the balance of one and the other. 

FATICA est le premier projet de LABOTIV, lancé en 2016 et toujours en cours.

Ce projet est né à l’occasion de la Venice International Performance Art Week (éditions 2016, 2017 et 2018), qui attire chaque année à Venise les artistes les plus renommés de cette discipline. En collaboration artistique avec le duo VestAndPage, fondateurs de l’événement, Piero Viti et Claire Clelia Baldo ont entrepris, depuis 6 ans, un patient travail d’interprétation humaine de l’Art Performance, et ont suivi des artistes internationaux, à Venise, Paris ou ailleurs.

Le titre FATICA, que l’on pourrait traduire par EFFORT, au sens de “noble fatigue”, incarne le dénominateur commun de chaque étape du projet et des rencontres avec les performeurs. Il combine les conditions physiques et émotionnelles, souvent extrêmes, des artistes photographiés après leurs performances, et les contraintes particulières auxquelles ils ont dû s’adapter et parfois se réinventer.

Le projet cherche à capter le message et les signatures personnelles que ces performeurs délivrent, et qui amènent le spectateur à s’engager avec emphase dans l’expérience. La complicité établie entre les photographes et leurs modèles, au moment de la prise de vue, a donc été cruciale pour l’ensemble du travail.

Avec ce premier projet, Piero Viti et Claire Clelia Baldo ont développé le jeu du diptyque, mettant en dialogue portraits et interprétations, parfois unifiés ou contrastés, mais toujours à la recherche d’un équilibre entre l’un et l’autre.